Monday, May 21, 2007

En positiv oplevelse!

Hver morgen venter den samme rickshaw chauffør på os og kører os på arbejde. Er rigtig lækkert at man ikke skal til at forhandle og forklare med søvn i hele hovedet og er skønt bare at kunne stavre ned af trappen og lige direkte ind på sæddet af en rickshaw man ved ender det rigtige sted. I tirsdags stoppede han mig så da jeg var på vej ud af rickshawen og ind på ambassaden. Han spurgte om jeg ikke kunne låne ham 1000 rubies (ca. 130 kr.) da der var opstået en emergency. Tog mig lidt tid før jeg forstod hvad det egentlig var han bad om, men da jeg fangede den tænkte jeg: "Hmm - hvad fanden - han har været der hver eneste dag siden vi startede, så mon ikke jeg får dem igen - og hvis jeg ikke gør, så handler det om 130 kr. som han nok egentlig har mere brug for end jeg har brug for til at gå i byen eller shoppe amok på Sarojini...". Så jeg gav ham 1000 rubies, og han forsikrede mig om at han ville betale dem igen sidst på ugen. Og ganske rigtigt - torsdag fik jeg de første 500 rubies, og i dag fik jeg så de sidste 500. Var rigtig lækkert at det hele gik på den måde - behøvede ikke engang minde ham om det eller spørge om pengene. Det var så tydeligt at han lige hev dagslønnen op af lommen og betalte sin gæld så snart han kunne! Hmm - så nemt tror jeg bestemt ikke altid det er at få de penge igen man låner væk til folk man kender, men en rickshaw chauffør som sagtens kunne have snydt mig uden jeg nogensinde ville have haft en chance for at gøre noget ved det - han kom med pengene som aftalt lige til tiden uden nogen som helst problemer! Jeg ved stadig ikke hvilken emergency der var tale om, og det er egentlig også ligemeget - men håber i hvert fald det blev løst.

1 comment:

Kathrine said...

Hehe, cool Sids. Du kunne starte din egen lille Grameen Bank ; )