Sunday, February 11, 2007

Delhi

Tror det er på tide jeg skriver lidt om selve Delhi. Har nu været her så længe at jeg selv er ved at danne mig et indtryk af byen, selvom der er mange ting jeg endnu ikke har set. Vasant Vihar hvor vi bor er et ret fint kvarter (vel at mærke efter indiske standarder!) - så det er noget helt andet at gå rundt her end andre steder i Delhi. På turen ind til ambassaden som vi kører i autorickshaw hver morgen oplever vi dog lidt af den enorme fattigdom og elendighed der også er i den her by. Jeg synes stadig det er enormt svært med tiggerbørn der kommer hen når man holder for rødt i krydsene - forsøger at ignorere dem og kigge ligeud, og det lykkedes da også, men ikke uden en vis snert af dårlig samvittighed. Ved godt man ikke kan leve i det her land hvis man konstant går rundt og har ondt af alle mennesker, for der er virkelig mange fattige. Og man bliver også bedre og bedre til at håndtere det, men det er nu stadig svært.


Der er så mange kontraster i Delhi. Man kan køre forbi det største luksus hotel for dernæst at køre igennem et slumområde hvor folk bor i en form for telte lavet af pressening eller små "ler"hytter eller hvad de nu er lavet af. Det er så underligt at der kan være så meget rigdom og så meget fattigdom lige op og ned af hinanden!



Men Delhi er også en fantastisk by på mange måder!
Jeg har været rundt på nogle forskellige markeder med Lise der er gammel praktikant og Susanna der arbejder på ambassaden. Der er simpelthen de mest specielle markeder for eksempelvis mad. Man er altså i disse smiley-tider ikke vant til den standard mht. håndtering af fødevarer de holder sig her! Det ene marked vi var ude på var fyldt med levende og slagtede dyr, og dyr der var ved at blive slagtet! Jeg faldt endda i en kyllingelever eller noget lignende på et tidspunkt! Der løber blod og indvolde i revner på gulvet og der hænger fårehoveder og døde dyr ned fra loftet! Var en meget speciel oplevelse - men også ret skægt at se. Og jeg lover jer - burhøns har intet at klage over i Danmark!
Og så var vi jo selvfølgelig ude og se på tøj - har fået vist de mest fantastiske skobutikker med meget billige sko, tøjbutikker der nærmest giver ægte mærketøj væk (købte lige tju hej 2 par Diesel bukser til 300 kr. i alt den anden dag!) og masser af steder med indiske designs. Der er så mange fine (og billige!) ting hernede - så skal nok komme hjem med en del overvægt!
Der er også rigtig mange hyggelige steder - når man lige finder dem! Trenden i Delhi er nemlig mest ekstrem høj indisk tekno og Bollywood musik når man er på bar og café - og det kan godt blive lidt belastende i længden. Men der er også steder med mere loungepræget stemning og den slags. Og så er det rigtig rart bare at sidde på en af gadecaféerne og få sig et glas chai.

Har man en dårlig dag tror jeg ikke man synes Delhi er det mest fantastiske sted at være, men har man overskud synes man nu det er ret skægt at se hvordan inderne forsøger at snyde én på det groveste med de mest specielle argumenter. Så i det hele taget tror jeg ens oplevelse afhænger utrolig meget af ens egen sindsstemning og af at man er parat til at tage alt man støder på oppefra og ned!
Jeg tror virkelig der er noget om det der står i min Lonely Planet: "Delhi rewards those who refuse to allow its less-lovable elements overshadow the plus points of this truly multidimensional metropolis."

Lige et par billeder fra Delhi:



Mine "storebrødre" og jeg i en autorickshaw på vej fra arbejde.




Et lille indblik i trafikken i Delhi - her holder vi og så kører folk ellers direkte mod siden på os.





Ja - køer er hellige i Indien - og de ved det! De er så ligeglade med alting - vader bare rundt. Og man må ikke gøre noget andet end blidt at skubbe til dem - og det hjælper altså ikke ret meget når en kæmpe ko spærer vejen!



Det er lige præcis noget af det der er sværrest. At skulle stå ansigt til ansigt med børn som disse hver eneste dag på vej på arbejde. Vi har nogen gange taget lidt ekstra morgenmad med og givet dem det - penge går i langt de fleste tilfælde enten til politiet i form af bestikkelse eller til bagmænd og lignende.

Der er faktisk en del cyklister i Delhi - fatter ikke de tør! Og det går også grusomt galt nogengange. Vi har heldigvis ikke selv set nogen uheld endnu, men har hørt historier om det. Og går det først gal går det rigtig galt - det er umuligt at skaffe ambulancer og lignende - ved de findes, men har ikke set en eneste endnu, og tror ikke de lige rykker ud på samme måde som i Danmark!


Rushhour i Delhi - er noget af en oplevelse!



INA market - det med alle dyrene - mit kamera løb desværre tør for strøm, men der skal nok komme billeder af hele menageriet senere!

Tre billeder fra nogle af de mindre pæne kvarterer - er desværre lidt dårlige da de er taget ud af vinduet på en kørende bil - men de må indtil videre give jer lidt et indtryk af det hele.


Det er indtil videre en beskrivelse af mit indtryk af Delhi. Jeg har endnu ikke været i Old Delhi som skulle være helt forskellig fra den bydel vi har bevæget os rundt i. Her føler man sig relativ tryk - selv når man går rundt ene pige. Men i Old Delhi skal man vist være lidt mere forsigtig. Glæder mig i hvert fald til at komme derop og se en helt anden side af byen - og så skal der nok komme masser af beskrivelse og billeder!

1 comment:

Unknown said...

why do u take only dirty pics of delhi and label it delhi? stupid of u i must say!!!!