Sunday, February 11, 2007

Taj Mahal

Så fik jeg set Taj Mahal. Nethe som var praktikant hernede for 2 år siden har været på ferie her med to venner, og de inviterede os med til Taj Mahal i går. Jeg skal også derned med min familie når de kommer i august, men tænkte man nok ikke kunne se Taj Mahal for mange gange. Så tog med.


Vi kørte fra Delhi kl. 6 om morgenen - så var alle rimelig trætte. Havde glædet mig ret meget til køreturen da det skulle være en oplevelse i sig selv. Man kører virkelig gennem landet hvor folk stille og roligt sætter sig og skider i vejkanten og lignende - er nu ret specielt at se! En del af kydsene er bare dirigeret af en politimand der står i midten og råber og dirigerer med en stok - og kan folk ikke finde ud af at indfinde sig får de en over nakken med stokken! Så er det nu mere betrykkende med den hjemlige rød-gul-grøn-gå facon! Vi så også lige en væltet bus på vejen - når ulykker sker (og det gør de i stor stil!) - så stimler folk omkring og skændes og diskuterer osv. men det ser ikke umiddelbart ud til at nogen rent faktisk gør noget som helst for at hjælpe!
En anden ting man virkelig lægger mærke til på en sådan 4 timers køretur er fattigdommen. Man glemmer lidt at der findes så mange forskellige former for fattigdom når man kun ser den der skinner igennem i form af tiggere og hjemløse i selve Delhi. Når man kører gennem landet ser man de fattige landarbejdere der bor i små hytter der er lavet af grene og træ, og som faktisk virkelig arbejder, men bare ikke tjener nok penge! På landet er det måske endda endnu værre, da de ikke har mulighed for at tjene penge ved at tigge og lignende. Ikke at tiggerne i Delhi har et fantastisk liv - bestemt ikke - men de kan faktisk tjene lidt penge. På landet er der virkelig ikke noget at gøre hvis høsten slår fejl eller lignende. Var ret tankevækkende at opleve de forskellige former for fattigdom!
Vi nåede Taj Mahal ved 10 tiden om formiddagen - og jeg vil lade billederne tale for sig selv. Vil blot lige nævne at Anders og jeg, da vi har opholdstilladelse og derfor i teorien er indere, kom ind for 20 Rs (ca. 2,60 kr.) mens de andre måtte hoste op med 750 Rs. (ca. 100 kr.) - det er simpelthen så vildt hvor meget overpris turister betaler alle steder i det her land!


Vejen til Taj Mahal er brolagt med kvinder der slæber og aber i stor stil!


Det klassiske Taj Mahal billeder man ser på alle postkort - bare med mig som fotograf!




Og what do you know - så er jeg der lige pludselig også!
Fra venstre: Natascha, Peter, mig og Anders.

Man føler sig virkelig lille når man står nedenfor Taj Mahal og hører historierne om hvordan det blev bygget og alle ideerne bag. Det er simpelthen en helt enestående oplevelse!


Der er 2 moskeer omkring Taj Mahal - her er en af dem - også et helt utrolig flot bygningsværk!


Detaljerne er helt utrolige - de her mønstre er ikke bare farvet, men rent faktisk lavet af forskellige slags sten med netóp disse farver - er altså ret utroligt - især fordi det er så velbevaret!

Hele bygningen er dækket af forskellige vers fra koranen.



Og så et kæmpe selvtillidsboost - denne lille pige og hendes familie synes jeg var det smukkeste de nogensinde havde set - så fik kys og kram til jeg var blå i hovedet, og så mange komplimenter jeg næsten ikke vidste hvor jeg skulle gøre af mig selv! Kunne man nu næsten godt vende sig til!


Lige de sidste par billeder af mig & Taj - er virkelig noget der skal opleves hvis man får chancen!

1 comment:

Jonas R. Elsborg said...

Du har haft en blog i ca. 3 timer, og du har allerede haft flere besøgende, end jeg på noget tidspunkt har haft på en hel dag. Det er IKKE acceptabelt!