Sunday, March 11, 2007

Healthcare

Så har jeg også fået afprøvet det indiske sundhedssystem - det private af slagsen forstås! Efter mine små svimmelture og en enkelt pinlig besvimelsesepisode ville jeg lige have tjekket at alt var som det skulle være. Havde ikke forestillet mig der ville være noget i vejen med mig, men man kan måske godt argumentere at Delhi ikke er den mest hensigtsmæssige by at dejse om i... Så i mandags tog jeg til "full-body health chek-up". Det er åbenbart den eneste måde man kan blive undersøgt på - der er ikke noget der hedder en enkelt blodprøve eller noget, men simpelthen en hel pakke med 5 timers undersøgelse af ALT! Jeg var simpelthen til alle typer læger - selv øjenlæge! Rendte rundt i 5 timer fra undersøgelse til undersøgelse i et lilla træningssæt jeg fik udleveret da jeg kom - det var nu en speciel oplevelse!
Fik taget noget der ligner 8 blodprøver - både før og efter indtagelse af glukose vand, fik taget diverse røntgenbilleder, en ultralydsscanning (måske er jeg uvidende på medicinområdet - men troede virkelig det var noget for gravide!), diverse fysiske undersøgelser og snak med en 3-4 forskellige læger! Skal ellers love for jeg følte mig nysynet bagefter! Lægerne virkede ekstremt professionelle, og da det var et privat hospital var der også rent og pænt, men man kunne virkelig se forskellen på det udstyr de brugte! Mit EKG diagram blev foretaget med en form for bilbatteri opladere (mindede de i hvert fald mest om!), min puls blev stille og rolig bare målt ved at holde fast om mit håndled og tælle, og generelt var der bare ret stor forskel på det de havde til rådighed i forhold til i Danmark. Men bortset fra det var jeg ret imponeret - man fik en super god service, de var venlige og meget gode til at forklare tingenes tilstand, og alt gik ekstremt hurtigt og virkede professionelt. En skam at de offentlige hospitaler på ingen måde kan måle sig med dette!
Jeg fik så svar på mine mange mange prøver i torsdags - og kan glæde jer med jeg er helt i topform. Jeg skal drikke mere vand og spise mere (synes ellers jeg har spist rigeligt!) og så skal jeg spise multivitaminer og drikke mælk (rimelig træls i et land hvor det stort set kun fås som frygtelig langtidsholdbart stads hvis ikke man vil risikere at det er dårligt...) - så der er i hvert fald ikke noget i vejen med mig!
Så for små 400 kr. er jeg simpelthen nysynet og i tip-top stand - er faktisk en ret fed fornemmelse!

No comments: