Monday, March 5, 2007

Årets vandkamp!

Holi: en hinduistisk religiøs festival hvor der bliver spist hashkager og drukket "hashmælk" i stimer mens 1 milliard indere smidder farve og vand blandet med farve på hinanden! Det er da en helligdag der vil noget!

Alle leger med (nogen mindre frivilligt - der er ikke nogen der skal bevæge sig udenfor hvis de vil undgå at få en smule farve på sig...) - folk er glade OG fulde OG skæve! Jeg skulle med Susanna og Esben ud til en af Susannas venner og fejre Holi - og bare det at få en taxa var næsten umuligt. Hos den lokale taxistand var beskeden "We are to drunk - it's Holi!" - efterfulgt af en masse farve... Jaja - er da et stort plus de selv er klar over de ikke er i stand til at køre! Fandt endelig en taxa der kunne køre (chaufføren var sikh) - og kom afsted. Var knap stået ud af taxaen før et par indere spottede mig og råbte "Oh my God - she's sooo clean!" hvorefter jeg blev bombarderet med vandballonner med farve i... Så alledere inden vi nåede ud til Susannas ven var jeg stort set helt blå! Godt jeg lige havde husket at tage tøj på det er okay bliver en smule smadret!
På vej ud til festen så vi hunde, køer, børn og gamle fuldstændig dækket i farver - et fantastisk syn! Og folk virker ekstremt glade (måske igen på grund af alkohol, hashkager og hashmælk!).

Selve stedet var helt fantastisk - nærmest et lille slot med en helt fantastisk parklignende have udenfor Delhi og stort set udenfor snavs, støv osv. Med det samme vi kom blev vi overfaldet med mere farver, vand og diverse farvet skum! Virkelig en genial oplevelse - både børn og voksne legede med og efter en times tid var ikke en eneste plet på folk en naturlig farve! Der blev danset (som sædvanligt til Bollywood og techno!), leget, spillet fodbold, spist en masse af den berømte kage og drukket tæt! Er virkelig glad for jeg oplevede det - det er da fantastisk at møde en masse mennesker som kommer løbende hen, smørrer dig ind i farver og ønsker dig "Happy Holi!". Det er da om ikke andet så lidt mere festligt end en dansk påske eller kristelig himmelfarts dag!

Først lige huset - mmmmm - man bliver nu en smule misundelig!


Det er da nogle helt utrolige farver (og helt utrolig sværre at få af igen!)

Susanna og Esben i kamp!

Sådan der!


Susanna - efter en spand vand!

Børnene var nok de værst ramt - og de nød det!


Men det må da også være fantastisk med en far i de farver!


Den regnbuefarvede mand i midten ved siden af den alt for rene mand er værten.

Det er da festligt!

Og der blev danset!

Fodbold i farver.

Og forresten - fantastisk mad - er ved at blive ret glad for det indiske!

Og sådan endte jeg så med at se ud! Og det grønne, røde, gule og blå sidder ekstremt godt fast i lyst hår! Fantastisk når jeg skal til morgenmad hos ambassadøren med Mariann Fischer Boel onsdag morgen! Hmm - har da heldigvis lige et par dage til at forsøge at komme af med mit multifarvede hår!

No comments: